شرح سفرنامه ها
انچه در پی میآید هرنامی برآن نهاده شود اعم از شرح حال سفرنامه کتابنامه تفاوتی نمی کند اگر دانسته شود هدف انچه بدین شکل به نگارش در آمده چیست؟ بدیهی است هدفی که این نوشته ها تعقیب می کند ابتدا هدفی کلی است و آن امید دادن به دانشجویان هنرجویان و پژوهشگرانی جوانی که گام نهادن در راه پژوهش را ازهمان ابتدا با دیوارهای بلند محدودیتها و تنگناها و تنگدستیها و دهان های دایما گشوده برای نه گفتن کسانی که امکانات را در اختیار گرفته اند می بینند. اما اگر موضوع پژوهش که باید تلاش شودبی توجه به اعمال نظرهای کوته بینانه برای دوری از حوزه های انسانی و اجتماعی و حتی تاریخ یابی صحیح انتخاب شود راه تحقیق ولو کوره راه و مملو از سنگلاخ باشد از دستیابی بدور نیست .
هدف یاد شده چندین مساله راپیش رو مینهد که ایا من خود درانتخاب عناوین برای نوشتن کتابهایم اگاهانه عمل کرده ام و دیگر انکه مسیری را که رفته ام درست بوده است یا خیر و نهایت انکه درکارهایم چه اندازه به اهدافم نزدیک شده ام؟
از آنجا که این پیشگفتار و یا مقدمه قاعدتا نباید چندان طولانی باشد مساپل را به اجمال اشاره میکنم ضمن انکه به برخی از مطالب مورد سوال درمتن پاسخ داده شده است.
اول آنکه به زمانی که من به فرش وارد شدم نه تصوری ونه انتخابی درکار نبود واگرچه به سرنوشت ومسایلی ازاین دست اعتقادی ندارم ولی بهرحال راهی بود که پیش رویم نهاده شد وبه تبع آن به کارگرفتن قلمی که براحتی می-توانست نویسنده و روایتگری اجتماعی باشد (البته براحتی هم سر سبز را برباد میداد ) در راه فرش با توضیح انکه ذهن نقاد جامعه گرا تاحدودی ازاین سرنوشت راضی بود
دوم آنکه بدون تردید در انتخابهای بعدی مشعلی دردست داشتم که هرچند کم نور بود ودر مسیری افتاده بود که راههای بسیاری نشان می دادکه هرچند انتخاب را آسانتر میکرد ولی انتهایی برای هیچیک متصور نبود ومن اینرا درانتخابهای بعدی تجربه کردم که درهر راهی گام نهادم ازوسعت دامنه کار ورویایی بودن دستیابی برهمه دامنه های ان شگفت زده می شدم. ولی هیهات که هرگز ازدست زدن به کار در هریک از این زمینه ها مایوس و یا پشیمان شده باشم.
سوم انکه خوشبختانه و حسرتمندانه که دامنه این ثروت ملی وتاریخی انچنان گسترده بود که چندین امثال من نیز می توانستند با اندکی تلاش وجستجو گوشه روشنی از سیمای آن ارایه دهند و اما من با توجه به توانایی ها و امکانات ناکافی و دشوارهایی که برخی درمتن پیوست خواهد آمد اگر درتحقق اندکی از آرمانهایم توفیق یافته باشم، از ان روست مشعل من دراین راهها تاریخ بود که سخت بدان اعتقاد دارم ومیدانم که چه میزان از تاریخ این سرزمین در تاریکی و مغفول مانده و چه میزان خوانده نشده و یا چه میزان تحریم و تخفیف شده است.
سفرنامه شماره 1
هنگامی که بعد از پایان روزهای پرشور و آکنده از احساس دوران انقلاب و به عبارت دیگر پایان رویاهای خوش ما برای دستیابی به دنیائی
سفرنامه شماره 2
از دوره کوتاه ولی پر تنش کاری من با ماجراهای مختلفی همراه بود از داستان خلبان جتی که از افغانستان آمده و میخواست که ناراحتی